LinkedIn voor fotografen. Hoe gebruik je het?


Er zijn veel verschillende soorten social media platforms. Het is geen doen om op elk platform aanwezig te zijn. Dit kost veel tijd en deze tijd zou je ook kunnen steken in andere zaken. Nu zijn er wel een aantal waar je aanwezig op zou moeten zijn. Deze keer bespreken wij het zakelijke platform LinkedIn. 

LinkedIn is een zakelijk, sociaal netwerk. Op LinkedIn ben je puur bezig met de zakelijke kant, samen met alle andere connecties. In tegenstelling tot Facebook is LinkedIn geen verzameling van activiteiten, maar eigenlijk je digitale Curriculum Vitae (CV). Op LinkedIn heb je naast deze persoonlijke pagina ook een bedrijfspagina.

LinkedIn is het netwerk dat draait om de merkwaarde van jou als persoon. Aan de hand van jouw profiel bepaal je hoe de buitenwereld jou ziet. Onder jouw naam staan in jouw LinkedInprofiel twee regels die bij een Google zoekopdracht zichtbaar worden. Als je in deze twee regels duidelijk maakt wie je bent, wat je doet en wat je toegevoegde waarde is, sta je in Google niet alleen op de juiste plek (bovenaan), maar ook op de juiste manier.

Je persoonlijke pagina op LinkedIn is onderverdeeld in een aantal vlakken. In het eerste vlak staan je persoonlijke gegevens, zoals bijvoorbeeld je adres, geboortedatum en website(s). In het tweede vlak staat een samenvatting. Hier kun je een korte pitch over jezelf schrijven. Wie ben je? Wat zijn je specialiteiten? Wat voor fotoshoots doe je? Wat is je passie? Vervolgens heb je een vlak waar je (werk)ervaringen kunt publiceren. Vertel hierbij wat je doet en hoe je dat doet. Je kunt tevens projecten, vrijwilligerswerk en aanbevelingen toevoegen. Je kunt een klant vragen om een aanbeveling over jou te schrijven. Dit is belangrijk voor jou als fotograaf. Iemand anders verteld dan op jouw profiel wat je voor hen betekend hebt en wat je gedaan hebt. Beter wordt het niet. Een aanbeveling van een ander telt altijd zwaarder dan jouw eigen beoordeling. Als fotograaf zijn vooral je twee hoofdregels, samenvatting en aanbevelingen van belang.

Dus, verzamel die aanbevelingen en knal met LinkedIn jouw zaak de hoogte in!

Vorige

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten