Veelgestelde vragen voor fotografen


Zie je een fout? Een bug? Lees dan eerst hieronder de FAQ. Niet gevonden? Mail dan een screenshot.

  • Dat vinden veel fotografen in eerste instantie.
  • We houden de vergoeding zo laag mogelijk. Het belang van de fotograaf is belangrijk voor ons. 
  • De waarde die Happix toevoegt is groter dan de vergoeding , want we zorgen voor SEO, (web)marketing, AdWords campagnes, techniek, leads, verkoop, trainingen, klantcommunicatie, aansluiten van grote partijen, social media, en professionele betalingsafhandeling. Wil je dit als eenling bereiken kost het een veelvoud.
  • Je houdt meer tijd over, omdat veel extra werk om de shoots heen wegvalt.
  • Bedenk jezelf dat het extra omzet is die je anders niet gehad zou hebben. In je eentje had je die klant nooit bereikt en was het niet tot een opdracht gekomen.
  • Die combi zorgt voor een extra omzet die aanzienlijk groter is dan wat de vergoeding kost.

  • Niets. Ze worden uitsluitend gebruikt om de review te kunnen verifiëren.

  • Zorg voor alle teksten, extra profielfoto’s, foto's, tarieven bij de categoriën en pakketten waar je meedoet.
  • Een uur-, halve dag-, of dagtarief geldt ook als een pakket.
  • Alleen waar je iets invult wordt het op de website zichtbaar.
  • Hoe vollediger je profiel, hoe beter je gevonden wordt.

  • Is je account volledig?
  • Heb je de hulpvideo bekeken?
  • Heb je je account ingericht volgens deze tips?
  • Een niet volledig ingevuld account levert minder aanvragen voor opdrachten op.
  • Je hebt het dus zelf in de hand.

  • Bij Happix kan met alle gangbare betaalmethodes, zoals Ideal en Credit Cards betaald worden.
  • Definitieve levering van beelden gebeurt pas na volledige betaling door de klant. 
  • De klant betaalt aan Happix, Happix betaalt aan jou.
  • Vanaf 30 dagen na afronding van de fotoshoot kun je om jouw uitbetaling verzoeken
  • Klik daarvoor onder 'Mijn verdiensten' op de 'Betaal mij uit' knop
  • Dit proces, inclusief de facturen aan de klant en aan jou, verloopt automatisch
  • Stuur ons dus geen factuur

  • Dat is een bewuste keuze. Klanten moeten overzichtelijk kunnen vergelijken. Daarom is uniformiteit noodzakelijk.
  • We zullen later een koppeling maken met leveranciers van bv. foto's, vergrotingen, boeken, enz.
  • Daar gaan we alle marketingkennis inzetten om voor jou tot upsell te komen.
  • We maken het daarmee zowel voor de klant als voor jou makkelijk.
  • Wél in die volgorde. Eerst digitaal, dan fysiek, omdat er dan al een band met de klant is. 
  • Wil je nu al toch prints of boeken aanbieden? Biedt dan op Happix alleen het digitale pakket aan en biedt na de shoot de klant een vergroting of boek aan. Op Happix willen we nu geen fysieke producten, want de klant kan dan niet overzichtelijk vergelijken. Wij zeggen: biedt digitaal aan en zorg dat je klant later de opdracht voor een fysiek produkt ook aan je toe wil vertrouwen. Onderzoek naar klantgerichtheid wijst uit dat dit veel beter werkt dan iets vooraf verplichten.

  • Pagina's worden handmatig gecheckt en geactiveerd als ze volledig zijn ingevuld. Dit kost tijd.
  • Het checken we aangepaste pagina's duurt maximaal een week.
  • Staan er web- of mailadressen, volledige namen of telefoonnummers in je profiel of op je foto's? Dan zetten we je niet live.
  • Of is je account niet compleet? Ook dan kunnen we je niet live zetten.

  • Fotografiecategorieën worden zichtbaar als er minimaal 10 foto's te zien zijn.
  • Fotografiecategorieën worden zichtbaar als er tarieven zijn ingevuld. 
  • Een klant wil namelijk duidelijkheid, en dat wil Happix bieden.

  • Als je ergens een categorie mist: laat het weten. We zullen kijken of het toegevoegd moet worden.
  • Zoekvolume op internet is bepalend of een categorie wordt toegevoegd. 
  • Klanten zoeken visueel, dus komen uit bij wat ze zoeken. (Bv bij botanische foto´s onder tuinfotografie)

  • Deze zijn zichtbaar op pagina's die we gebruiken voor lokale marketing. 

  • Een regio is heeft een straal van 25 km rond je vestigingsadres. Daarbinnen word je getoond. Wil je ook buiten je regio je diensten aanbieden? Vul dan je kilometertarief en maximale reisafstand in. 

  • Happix formuleert de pakketten, jij bepaalt zelf je tarief.
  • Dat doen we omdat de fotografieklant inzicht wil. Dat werkt alleen met overzichtelijke pakketten. 
    Heb je een voorstel? Mail het. Dan bekijken we het.
  • Zie je bij een nieuwe categorie nog geen pakketten? 
    Dan willen we die graag met jou samenstellen. 
  • Je mag je klant natuurlijk altijd verrassen door méér te leveren.
    Het overtreffen van verwachtingen maakt iedereen blij!

  • Ja, dat kan. Dat hebben we op verzoek voor je ingebouwd. Je kunt gewoon je foto's op volgorde slepen.

  • Dan zit deze in je spambox. Kun je hem daar ook niet vinden? Stuur ons dan een mail.

  • Nee. Niet doen. Het gaat ten koste van duidelijkheid naar de klant. 
  • Klanten zoeken heel gericht en moeten vinden wat ze zoeken.
  • Bv. een social media portret is meer seriematig en een high end portret heel individueel.
  • Bekijk goed de samengestelde pakketten en zie of het erbij past.

  • Zoveel fotografen, zoveel tarieven. Happix wil klanten overzicht bieden. Reviews en ervaringen maken vanzelf duidelijk dat alle waren naar hun geld zijn. Zo heeft de klant de keuze. Verder kiezen klanten bij Happix primair op basis van de beelden die ze wel of niet mooi vinden. Bedenk dat hotels met 5* en hostels ook gewoon naast elkaar bestaansrecht hebben. 

  • Happix heeft intussen een aantal pilots en samenwerkingen opgestart met andere partijen. Deze zijn nu vooral in de sociale fotografie. Toch heb je daar als bedrijfsfotograaf profijt van:
  • Er zit veel meer zoekvolume en webverkeer op sociale fotografie, zoals bv. familie- of newbornshoots dan op bv. hoogte- of webshopfotografie. Door nu, in het begin, vooral te richten op dit verkeer, krijgt de Happix-website als geheel een hogere relevantie en daarmee een hogere ranking in Google. Wanneer dan op zo'n zakelijke niche gezocht wordt, komt de beteffende Happix-pagina toch eerder in beeld, doordat de site als geheel een hogere waarde heeft. Het is een bewuste keuze eerst te richten op de grotere volumes. Door samen te werken en het samenbrengen van al die verschillende soorten fotografie in één platform wordt de fotografie-branche als geheel sterker.

  • Een enkele keer zijn er nog bugs. Het bouwen van een site is mensenwerk.
  • Maak ons blij en meld ze ons met een screenshot.

  • Voor particuliere shoots maak je je tarieven inclusief de BTW
  • Voor zakelijke fotoshoots maak je je tarieven exclusief BTW
  • Happix betaalt aan jou het bedrag inclusief BTW.
  • Jij draagt daar dan zelf de BTW over af.
  • Ook de berekening van de reiskosten aan de klant, en de uitbetaling van die reiskosten aan jou gaat volledig automatisch. Zorg wel dat je je reiskosten goed in je account hebt ingevuld.

  • Om redenen van beveiliging kun je dit niet zelf.
  • Stuur ons een bericht met je nieuwe mailadres.
  • Verzend dat vanuit je account of vanaf je oude mailadres.
  • Dan passen we het voor je aan.

  • Dit kan eenvoudig via een een verzoek vanuit je account
  • Vertel ons waarom. Daarmee kunnen we verder verbeteren
  • Gedurende een jaar kun je geen nieuw account aanmaken
  • Een account bij Happix is gratis, je hebt niets te verliezen
  • Succes kost tijd... heb geduld

Happix hanteert een termijn van 30 dagen nadat de fotoshoot is afgerond:

  • Je hebt de foto's ge-upload bij de opdracht
  • De klant heeft volledig betaald
  • Om het je makkelijk te maken bepaal je zelf het moment van uitbetaling
  • Zo heb jij minder administratie en kun je bijvoorbeeld kiezen voor een maand factuur
  • Je klikt onder 'Mijn verdiensten' op de 'Betaal mij uit' knop
  • Je factuur staat dan klaar in je account
  • Zend ons dus géén factuur
  • Je hoeft daarna niets meer te doen - je ontvangt je betaling automatisch op je bankrekening
  • 30 dagen is noodzakelijk omdat het 2 tot 4 weken duurt voordat onze payment providers betalingen doorstorten.

 

 

Die verschillen zien wij ook, terwijl de fotografie van gelijkwaardige kwaliteit is.
Aan de data hebben we intussen gezien wat het verschil maakt:

  • Doe mee in meer categorieën: aantoonbaar meer boekingen
  • Veel foto's. Niet de technisch noodzakelijke 10 per categorie, maar bv. 100: aantoonbaar meer boekingen
  • Reviews. Nodig eerdere klanten hiervoor uit in je account: aantoonbaar meer boekingen
  • Volledig ingevulde en persoonlijk geschreven teksten: aantoonbaar meer boekingen
  • Reclameteksten: aantoonbaar minder boekingen
  • Like/volg op Facebook en LinkedIn: alleen zo kunnen we je daar promoten

Omdat pakketten voorgedefinieerd zijn, kan het voorkomen dat je meer beeldmateriaal hebt dan de klant besteld heeft. Wat dan te doen?

  • Zorg dat je tijdens de shoot al in gedachten houdt hoeveel beelden je af moet leveren.
  • Later gaan we een mogelijkheid inbouwen waarbij de klant zelf zijn aantal foto's kan kiezen. (En meer kan bestellen)
  • Maak je klant blij. Lever meer dan die verwacht. Underpromise & Overdeliver!

  • Jouw foto's zijn en blijven van jou. We gebruiken ze alleen voor Happix en om jou te promoten.

  • Dit kan bij shoots die defintief gereserveerd zijn. 
  • Geen probleem. Als jullie het er samen maar over eens zijn.
  • Stuur je klant een bericht vanuit je berichtenbox of bel direct.
  • Geef daarna wél het nieuwe moment (datum + tijd) door aan Happix via de berichtenbox in je account.
  • Wij passen het aan.

  • Jij bent verantwoordelijk voor door jou aangenomen opdrachten
  • Ben je alsnog niet beschikbaar? Neem dan direct via je account contact op met je klant en bied een oplossing
  • Die oplossing kan ook bestaan uit het regelen van een vervanger
  • Zorg dat je klant tevreden is
  • Laat alle communicatie via je account lopen, alleen dan kunnen we zaken monitoren en garanderen
  • Indien de klant niet goed geholpen wordt kan dat leiden tot slechte reviews, het verrekenen van de gemiste vergoeding voor Happix of het inactiveren van je account

  • Op of bij een review zelf kun je niet reageren.
  • Is de review volledig onterecht? Stuur ons dan uitvoerig bewijs hiervan via je account.
  • Wanneer wij daar aanleiding toe zien, zullen we contact met de klant opnemen.
  • We gaan hierover uitdrukkelijk niet in discussie met je klant of jou als fotograaf.
  • Het reviewsysteem is zo gebouwd dat het niet aanpasbaar is.
  • Alleen dan kunnen we de onafhankelijkheid ervan garanderen.
  • Happix heeft geen invloed op reviews, en wil dat ook niet.

  • Iedere opdrachtgever krijgt automatisch een uitnodiging om een review te doen.
  • Je hoeft daarvoor niets te doen.

We vullen deze pagina met antwoorden op jouw vragen. Staat je vraag hier niet bij? Mail hem naar info@happix.nl