Veelgestelde vragen voor fotografen


Zie je een fout? Een bug? Lees dan eerst hieronder de FAQ. Niet gevonden? Mail dan een screenshot.

  • De meeste klanten doen hun aanvraag bij meer dan één fotograaf
  • Vaak wordt de shoot bij een collega definitief gemaakt
  • Soms wordt de shoot niet meer definitief gemaakt
  • Dit komt omdat de wachttijd tussen aanvraag en beschikbaar de converise beperkt
  • Reageer daarom zo snel mogelijk op je aanvraag
  • In de loop van 2018 komt er een agendasysteem, dan kan deze stap vervallen

Het enige wat jij nog hoeft te doen:

  • Bijhouden van je agenda
  • De fotoshoot en beeldbewerking
  • Upload van je foto's

De rest doen wij:

  • Binnenhalen van de opdracht
  • De levering
  • De afhandeling en de betaling
  • Incasso als dat nodig is
  • Klantenservice
  • Sales
  • De (web)marketing
  • Administratieve afhandeling

Dit alles kost jou een veelvoud van de tijd. Tijd waarin jij beter kunt doen wat je het liefste doet en waar je goed in bent: fotograferen.

Zonder enige investering vooraf in een website, de webmarketing, betaalsystemen of wat dan ook heb jij direct toegang tot een veel grotere afzetmarkt van klanten die je anders nooit gevonden zouden hebben. Het bewijs daarvoor is inmiddels geleverd. Door de no cure-no pay vorm is iedere opdracht daarmee winstgevend!

  • Is je account volledig?
  • Heb je de hulpvideo bekeken?
  • Heb je je account ingericht volgens deze tips?
  • Een niet volledig ingevuld account levert minder aanvragen voor opdrachten op.
  • Je hebt het dus zelf in de hand.

  • Voor particuliere shoots maak je je tarieven inclusief de BTW
  • Voor zakelijke fotoshoots maak je je tarieven exclusief BTW
  • Happix betaalt aan jou het bedrag inclusief BTW.
  • Jij draagt daar dan zelf de BTW over af.
  • Ook de berekening van de reiskosten aan de klant, en de uitbetaling van die reiskosten aan jou gaat volledig automatisch. Zorg wel dat je je reiskosten goed in je account hebt ingevuld.

Happix hanteert een termijn van 30 dagen nadat de fotoshoot is afgerond:

  • Je hebt de foto's ge-upload bij de opdracht
  • De klant heeft volledig betaald
  • Om het je makkelijk te maken bepaal je zelf het moment van uitbetaling
  • We werken met een makkelijke maandfactuur
  • Deze kun je een keer per maand aanvragen
  • Zo hebben jij en wij minder administratie
  • Je klikt onder 'Mijn verdiensten' op de 'Betaal mij uit' knop
  • Zend ons dus géén factuur
  • Je hoeft daarna niets meer te doen - je ontvangt je betaling automatisch op je bankrekening
  • Je factuur staat ná uitbetaling klaar in je account
  • De uitbetaalperiode is noodzakelijk omdat het tot 4 weken duurt voordat onze payment providers (die het de klant makkelijk maken) betalingen doorstorten
  • Uitbetalingen zijn op maandag, behalve bij feestdagen. Dan is het de eerstvolgende werkdag

 

 

Die verschillen zien wij ook, terwijl de fotografie van gelijkwaardige kwaliteit is.
Aan de data hebben we intussen gezien wat het verschil maakt:

  • Doe mee in meer categorieën: aantoonbaar meer boekingen
  • Veel foto's. Niet de technisch noodzakelijke 10 per categorie, maar bv. 100: aantoonbaar meer boekingen
  • Reviews. Nodig eerdere klanten hiervoor uit in je account: aantoonbaar meer boekingen
  • Volledig ingevulde en persoonlijk geschreven teksten: aantoonbaar meer boekingen
  • Reclameteksten: aantoonbaar minder boekingen
  • Like/volg op Facebook en LinkedIn: alleen zo kunnen we je daar promoten

Omdat pakketten voorgedefinieerd zijn, kan het voorkomen dat je meer beeldmateriaal hebt dan de klant besteld heeft. Wat dan te doen?

  • Zorg dat je tijdens de shoot al in gedachten houdt hoeveel beelden je af moet leveren.
  • Later gaan we een mogelijkheid inbouwen waarbij de klant zelf zijn aantal foto's kan kiezen. (En meer kan bestellen)
  • Maak je klant blij. Lever meer dan die verwacht. Underpromise & Overdeliver!

  • Dit kan bij shoots die defintief gereserveerd zijn. 
  • Geen probleem. Als jullie het er samen maar over eens zijn.
  • Stuur je klant een bericht vanuit je berichtenbox of bel direct.
  • Geef daarna wél het nieuwe moment (datum + tijd) door aan Happix via de berichtenbox in je account.
  • Wij passen het aan.

  • Jij bent verantwoordelijk voor door jou aangenomen opdrachten
  • Ben je alsnog niet beschikbaar? Neem dan direct via je account contact op met je klant en bied een oplossing
  • Die oplossing kan ook bestaan uit het regelen van een vervanger
  • Zorg dat je klant tevreden is
  • Laat alle communicatie via je account lopen, alleen dan kunnen we zaken monitoren en garanderen
  • Indien de klant niet goed geholpen wordt kan dat leiden tot slechte reviews, het verrekenen van de gemiste vergoeding voor Happix of het inactiveren van je account

We vullen deze pagina met antwoorden op jouw vragen. Staat je vraag hier niet bij? Mail hem naar info@happix.nl