FAQ voor fotografen: over mijn opdrachten


  • De meeste klanten doen hun aanvraag bij meer dan één fotograaf
  • Vaak wordt de shoot bij een collega definitief gemaakt
  • Soms wordt de shoot niet meer definitief gemaakt
  • Dit komt omdat de wachttijd tussen aanvraag en beschikbaar de converise beperkt
  • Reageer daarom zo snel mogelijk op je aanvraag
  • In de loop van 2018 komt er een agendasysteem, dan kan deze stap vervallen

  • Neem contact op je klant
  • Stem samen een nieuwe datum en tijd af
  • Je verplaatst de fotoshoot in jouw account
  • De klant bevestigt dit nieuwe moment in zijn of haar account
  • Alles wordt daanra automatisch aangepast
  • Is er nog geen nieuw moment? Geen probleem, dan kies je voor 'ik heb nog geen exacte datum'. De shoot blijft dan open staan tot je een nieuw moment hebt.

  • Reiskosten naar het startadres en vanaf het eindadres terug worden automatisch meegenomen in de prijsberekening
  • In je account vind je uitleg hoe de berekening plaatsvindt
Maar wat als er binnen de shoot gereisd gaat worden?
 
  • Reiskosten tijdens de shoot worden niet meegerekend
  • Ons advies is om dit in te calculeren bij je tarief voor shoots op meerdere locaties danwel de reistijd te verrekenen met de tijd van de fotoshoot

Als je dat doet nádat je de afronding van de opdracht volledig via Happix hebt gedaan is dat geen heel groot probleem. Maar doe je het andersom: dan wel. Je verstoort dan het betalingsproces, dat is aan de levering gekoppeld. Als je dus levert buiten Happix om kunnen wij geen betaling garanderen, geen garantie geven en jouw verdiensten niet doorstorten.

Het enige wat jij nog hoeft te doen:

  • Bijhouden van je agenda
  • De fotoshoot en beeldbewerking
  • Upload van je foto's

De rest doen wij:

  • Binnenhalen van de opdracht
  • De levering
  • De afhandeling en de betaling
  • Incasso als dat nodig is
  • Klantenservice
  • Sales
  • De (web)marketing
  • Administratieve afhandeling

Dit alles kost jou een veelvoud van de tijd. Tijd waarin jij beter kunt doen wat je het liefste doet en waar je goed in bent: fotograferen.

Zonder enige investering vooraf in een website, de webmarketing, betaalsystemen of wat dan ook heb jij direct toegang tot een veel grotere afzetmarkt van klanten die je anders nooit gevonden zouden hebben. Het bewijs daarvoor is inmiddels geleverd. Door de no cure-no pay vorm is iedere opdracht daarmee winstgevend!

  • Is je account volledig?
  • Heb je de hulpvideo bekeken?
  • Heb je je account ingericht volgens deze tips?
  • Een niet volledig ingevuld account levert minder aanvragen voor opdrachten op.
  • Je hebt het dus zelf in de hand.

  • Voor particuliere shoots maak je je tarieven inclusief de BTW
  • Voor zakelijke fotoshoots maak je je tarieven exclusief BTW
  • Happix betaalt aan jou het bedrag inclusief BTW.
  • Jij draagt daar dan zelf de BTW over af.
  • Ook de berekening van de reiskosten aan de klant, en de uitbetaling van die reiskosten aan jou gaat volledig automatisch. Zorg wel dat je je reiskosten goed in je account hebt ingevuld.

Happix hanteert een termijn van 1 maand nadat de fotoshoot volledig is afgerond:

  • Je hebt de foto's ge-upload bij de opdracht
  • De klant heeft volledig betaald
  • Je bepaalt zelf het moment van uitbetaling
  • We werken met een makkelijke maandfactuur
  • Deze kun je een keer per maand aanvragen
  • Zo hebben jij en wij minder administratie
  • Je klikt onder 'Mijn verdiensten' op de 'Betaal mij nu uit' knop
  • Je hoeft daarna niets meer te doen - je ontvangt je betaling automatisch op je bankrekening
  • Je factuur staat ná uitbetaling klaar in je account - Zend ons dus géén factuur
  • De uitbetaalperiode is noodzakelijk omdat het tot 4 weken duurt voordat onze payment providers (die het de klant makkelijk maken) betalingen doorstorten
  • Uitbetalingen zijn altijd altijd op maandag. In geval van een nationale feestdag schuift dit een week op

 

 

Die verschillen zien wij ook, terwijl de fotografie van gelijkwaardige kwaliteit is.
Aan de data hebben we intussen gezien wat het verschil maakt:

  • Doe mee in meer categorieën: aantoonbaar meer boekingen
  • Veel foto's. Niet de technisch noodzakelijke 10 per categorie, maar bv. 100: aantoonbaar meer boekingen
  • Reviews. Nodig eerdere klanten hiervoor uit in je account: aantoonbaar meer boekingen
  • Volledig ingevulde en persoonlijk geschreven teksten: aantoonbaar meer boekingen
  • Reclameteksten: aantoonbaar minder boekingen
  • Like/volg op Facebook en LinkedIn: alleen zo kunnen we je daar promoten

Omdat pakketten voorgedefinieerd zijn, kan het voorkomen dat je meer beeldmateriaal hebt dan de klant besteld heeft. Wat dan te doen?

  • Zorg dat je tijdens de shoot al in gedachten houdt hoeveel beelden je af moet leveren.
  • Later gaan we een mogelijkheid inbouwen waarbij de klant zelf zijn aantal foto's kan kiezen. (En meer kan bestellen)
  • Maak je klant blij. Lever meer dan die verwacht. Underpromise & Overdeliver!

  • Dit kan bij shoots die defintief gereserveerd zijn. 
  • Geen probleem. Als jullie het er samen maar over eens zijn.
  • Stuur je klant een bericht vanuit je berichtenbox of bel direct.
  • Geef daarna wél het nieuwe moment (datum + tijd) door aan Happix via de berichtenbox in je account.
  • Wij passen het aan.

  • Jij bent verantwoordelijk voor door jou aangenomen opdrachten
  • Ben je alsnog niet beschikbaar? Neem dan direct via je account contact op met je klant en bied een oplossing
  • Die oplossing kan ook bestaan uit het regelen van een vervanger
  • Zorg dat je klant tevreden is
  • Laat alle communicatie via je account lopen, alleen dan kunnen we zaken monitoren en garanderen
  • Indien de klant niet goed geholpen wordt kan dat leiden tot slechte reviews, het verrekenen van de gemiste vergoeding voor Happix of het inactiveren van je account

FAQ voor fotografen: over mijn reviews


  • Iedere opdrachtgever krijgt automatisch een uitnodiging om een review te doen.
  • Je hoeft daarvoor niets te doen.

  • Op of bij een review zelf kun je niet reageren.
  • Is de review volledig onterecht? Stuur ons dan uitvoerig bewijs hiervan via je account.
  • Wanneer wij daar aanleiding toe zien, zullen we contact met de klant opnemen.
  • We gaan hierover uitdrukkelijk niet in discussie met je klant of jou als fotograaf.
  • Het reviewsysteem is zo gebouwd dat het niet aanpasbaar is.
  • Alleen dan kunnen we de onafhankelijkheid ervan garanderen.
  • Happix heeft geen invloed op reviews, en wil dat ook niet.

  • Niets. Ze worden uitsluitend gebruikt om de review te kunnen verifiëren.

FAQ voor fotografen: over mijn account


  • Zorg voor alle teksten, extra profielfoto’s, foto's, tarieven bij de categoriën en pakketten waar je meedoet.
  • Een uur-, halve dag-, of dagtarief geldt ook als een pakket.
  • Alleen waar je iets invult wordt het op de website zichtbaar.
  • Hoe vollediger je profiel, hoe beter je gevonden wordt.

  • Bij Happix kan met alle gangbare betaalmethodes, zoals Ideal en Credit Cards betaald worden.
  • Definitieve levering van beelden gebeurt pas na volledige betaling door de klant. 
  • De klant betaalt aan Happix, Happix betaalt aan jou.
  • Vanaf 30 dagen na afronding van de fotoshoot kun je om jouw uitbetaling verzoeken
  • Klik daarvoor onder 'Mijn verdiensten' op de 'Betaal mij uit' knop
  • Dit proces, inclusief de facturen aan de klant en aan jou, verloopt automatisch
  • Stuur ons dus geen factuur

  • Pagina's worden handmatig gecheckt en geactiveerd als ze volledig zijn ingevuld. Dit kost tijd.
  • Het checken we aangepaste pagina's duurt maximaal een week.
  • Staan er web- of mailadressen, volledige namen of telefoonnummers in je profiel of op je foto's? Dan zetten we je niet live.
  • Of is je account niet compleet? Ook dan kunnen we je niet live zetten.

  • Fotografiecategorieën worden zichtbaar als er minimaal 10 foto's te zien zijn.
  • Fotografiecategorieën worden zichtbaar als er tarieven zijn ingevuld. 
  • Een klant wil namelijk duidelijkheid, en dat wil Happix bieden.

  • Nee. Niet doen. Het gaat ten koste van duidelijkheid naar de klant. 
  • Klanten zoeken heel gericht en moeten vinden wat ze zoeken.
  • Bv. een social media portret is meer seriematig en een high end portret heel individueel.
  • Bekijk goed de samengestelde pakketten en zie of het erbij past.

  • Op je eigen pagina zie je de eerste 10-15 foto's in de volgorde waarin je ze hebt geüpload.
  • Op iedere andere pagina verschijnen alle foto's in jouw volgorde.
  • In iedere previewmodus zijn ze stuk voor stuk allemaal te zien als je doorklikt.

  • Ja, dat kan. Dat hebben we op verzoek voor je ingebouwd. Je kunt gewoon je foto's op volgorde slepen.

  • Dan zit deze in je spambox. Kun je hem daar ook niet vinden? Stuur ons dan een mail.

  • Om redenen van beveiliging kun je dit niet zelf.
  • Stuur ons een bericht met je nieuwe mailadres.
  • Verzend dat vanuit je account of vanaf je oude mailadres.
  • Dan passen we het voor je aan.

  • Opzeggen kan om veiligheidsredenen alleen met een bercht vanuit je account
  • Vertel ons waarom. Daarmee kunnen we verder verbeteren
  • De opzegtermijn is 1 maand
  • Het duurt even voordat je uit alle indexeringen verdwenen bent
  • Dit hebben wij niet in de hand, dit doet Google automatisch
  • Gedurende een jaar kun je geen nieuw account aanmaken
  • Happix is voor fotografen door fotografen
  • Alleen door het samen met je collega’s te doen versterk je elkaar
  • Daarom is het beter als je blijft - je helpt elkaar 
  • Happix werkt no cure no pay. Je loopt geen risico
  • Je bepaalt per aanvraag zelf of je beschikbaar bent
  • Een account bij Happix is gratis, dus je hebt niets te verliezen - alleen te winnen

  • Jouw foto's zijn en blijven van jou. We gebruiken ze alleen voor Happix en om jou te promoten.

  • Stel altijd je vraag in je account via 'ik heb een vraag'.
  • Alleen dan komt je vraag bij de juiste persoon terecht.
  • Voeg altijd de gevraagde informatie toe. Alleen dan kunnen we je vraag beantwoorden.
  • Ons telefoonnummer is bedoeld voor de klantenservice. Stel je vragen daarom in je account.
  • Vragen via de mail komen op de verkeerde plaats terecht en kunnen we daarom niet beantwoorden.

FAQ voor fotografen: over de website


  • Dat is een bewuste keuze. Klanten moeten overzichtelijk kunnen vergelijken. Daarom is uniformiteit noodzakelijk.
  • We zullen later een koppeling maken met leveranciers van bv. foto's, vergrotingen, boeken, enz.
  • Daar gaan we alle marketingkennis inzetten om voor jou tot upsell te komen.
  • We maken het daarmee zowel voor de klant als voor jou makkelijk.
  • Wél in die volgorde. Eerst digitaal, dan fysiek, omdat er dan al een band met de klant is. 
  • Wil je nu al toch prints of boeken aanbieden? Biedt dan op Happix alleen het digitale pakket aan en biedt na de shoot de klant een vergroting of boek aan. Op Happix willen we nu geen fysieke producten, want de klant kan dan niet overzichtelijk vergelijken. Wij zeggen: biedt digitaal aan en zorg dat je klant later de opdracht voor een fysiek produkt ook aan je toe wil vertrouwen. Onderzoek naar klantgerichtheid wijst uit dat dit veel beter werkt dan iets vooraf verplichten.

  • Als je ergens een categorie mist: laat het weten. We zullen kijken of het toegevoegd moet worden.
  • Zoekvolume op internet is bepalend of een categorie wordt toegevoegd. 
  • Klanten zoeken visueel, dus komen uit bij wat ze zoeken. (Bv bij botanische foto´s onder tuinfotografie)

  • Deze zijn zichtbaar op pagina's die we gebruiken voor lokale marketing. 

  • Een regio is heeft een straal van 25 km rond je vestigingsadres. Daarbinnen word je getoond. Wil je ook buiten je regio je diensten aanbieden? Vul dan je kilometertarief en maximale reisafstand in. 

  • Happix formuleert de pakketten, jij bepaalt zelf je tarief.
  • Dat doen we omdat de fotografieklant inzicht wil. Dat werkt alleen met overzichtelijke pakketten. 
    Heb je een voorstel? Mail het. Dan bekijken we het.
  • Zie je bij een nieuwe categorie nog geen pakketten? 
    Dan willen we die graag met jou samenstellen. 
  • Je mag je klant natuurlijk altijd verrassen door méér te leveren.
    Het overtreffen van verwachtingen maakt iedereen blij!

  • Zoveel fotografen, zoveel tarieven. Happix wil klanten overzicht bieden. Reviews en ervaringen maken vanzelf duidelijk dat alle waren naar hun geld zijn. Zo heeft de klant de keuze. Verder kiezen klanten bij Happix primair op basis van de beelden die ze wel of niet mooi vinden. Bedenk dat hotels met 5* en hostels ook gewoon naast elkaar bestaansrecht hebben. 

  • Happix heeft intussen een aantal pilots en samenwerkingen opgestart met andere partijen. Deze zijn nu vooral in de sociale fotografie. Toch heb je daar als bedrijfsfotograaf profijt van:
  • Er zit veel meer zoekvolume en webverkeer op sociale fotografie, zoals bv. familie- of newbornshoots dan op bv. hoogte- of webshopfotografie. Door nu, in het begin, vooral te richten op dit verkeer, krijgt de Happix-website als geheel een hogere relevantie en daarmee een hogere ranking in Google. Wanneer dan op zo'n zakelijke niche gezocht wordt, komt de beteffende Happix-pagina toch eerder in beeld, doordat de site als geheel een hogere waarde heeft. Het is een bewuste keuze eerst te richten op de grotere volumes. Door samen te werken en het samenbrengen van al die verschillende soorten fotografie in één platform wordt de fotografie-branche als geheel sterker.

  • Een enkele keer zijn er nog bugs. Het bouwen van een site is mensenwerk.
  • Maak ons blij! Meld ze via 'ik heb een technische vraag' in je account en stuur een screenshot mee.

Cookies... Lekker!

Wij zorgen ervoor dat jij precies die fotograaf vindt die het beste bij jou past. Daarom gebruiken we op onze website diverse technieken, zoals bijvoorbeeld cookies. Met deze technieken analyseren we onze data, zien we hoe mensen klikken en wat ze op welke plaats op onze website doen.

Soms is er een koppeling met systemen van anderen, zodat we meer informatie hebben. Denk daarbij aan gegevens van buiten onze eigen site, zoals bijvoorbeeld social media. Het kan ook gebeuren dat door de cookies reclamepartners op andere plaatsen op internet jou een aanbod kunnen doen.

Omdat we 48 verschillende soorten fotografie hebben, maar iedere soort fotografie andere kenmerken heeft, gebruiken we je gegevens ook om per type fotografie een zo precies mogelijk klantprofiel te maken. Deze profielen en de data waarop die gebaseerd zijn gebruiken we binnen en buiten onze website, zoals bijvoorbeeld voor campagnes op social media of door ze te combineren met andere data zodat we je nog preciezer kunnen helpen.

Op deze manier zorgen we dat jij altijd de best passende fotograaf krijgt. Omdat fotografie emotie is zijn wij zuinig op jouw gegevens. We gebruiken die nooit als jij daar niet uitdrukkelijk toestemming voor hebt gegeven. Ga je verder op onze website? Dan ben je akkoord, en kunnen wij jou het beste helpen.

Wil je alles nog eens nalezen? Lees dan onze gebruikersvoorwaarden of de cookieverklaring.