Van 1 euro naar 10 euro. Zonder moeite.


Heb jij ook wel eens dat je bang bent dat een klant als je de foto’s gemaakt hebt gewoon ergens anders die vergroting gaat bestellen? En hoe zorg jij ervoor dat die dat dus bij jou doet? Hoe zorg jij ervoor dat het fotoalbum van dat huwelijk bij jou besteld wordt? Na het verhaal van McDonalds weet jij precies hoe dat werkt.

Als je op zaterdag in de binnenstad van Breda loopt, staan er vaak 16 jarigen met een flyer ‘Hamburger voor €1,-’. Veel mensen gooien de flyer weg of pakken hem niet eens aan, maar een flink deel van die mensen gaat voor die hamburger van €1,- naar de McDonalds toe. Vaak staan ze in de McDonalds en denken ze ‘Goh, een menuutje, dat is ook wel lekker.’ De medewerker van de McDonalds vraagt: ‘Wilt u er ook nog wat te drinken bij?’ Waarop de klant antwoord: ‘Nou, ja! Doe maar een cola.’ Intussen zit je daar. Je eet niet even snel die hamburger op, nee, je zit al in het restaurant. Je hebt het niet in de gaten, maar van één euro, ben je al naar zes of zeven euro gegaan. Je zit in het restaurant en neemt op het einde misschien ook nog wel een ijsje. Uiteindelijk heb je €8,- of €10,- uitgegeven, met één bonnetje van €1,-. Nu is de vraag: waarom doe je dat? Dat komt omdat je al binnen bent. Dit is precies de manier zoals je als fotograaf ook moet zorgen dat je een extra vergroting verkoopt of dat je het fotoboek verkoopt, omdat die klant jou vertrouwt en al bij jou binnen is. De manier waarop je dat dus voor elkaar krijgt, is door te zorgen dat je misschien met iets kleiner begint. Je krijgt het vertrouwen en vervolgens heb jij jezelf bewezen. Vervolgens is er een band en zegt die klant: ‘Nou, dan doe ik de rest ook wel bij jou.’ En natuurlijk, er zullen klanten zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en er zullen ook mensen zijn die alleen maar voor die ene euro bij de McDonalds een hamburger eten, maar alles bij elkaar werkt het goed, werkt het omzet verhogend en werkt het klantenbindend. Dit is wat je uit het succes van McDonalds kunt leren. Het is misschien een raar voorbeeld voor fotografen, maar het is wel heel duidelijk hoe het werkt.

Ondernemersportaal
Vorige Volgende

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten