Hoe zorg je voor klantenbinding?


Naast het vertrouwen winnen van een klant, is klantenbinding ook een belangrijk element. Wanneer is er voor het laatst over jou gesproken? Laten we dan de positieve variant nemen: wie zijn jouw grootste fans en wat doen die? Robert vertelt het verhaal van de Jumbokar op een verjaardagsfeestje. 

Jumbo is een grote, succesvolle supermarkt. Dat hebben zij niet zomaar voor elkaar gekregen, zij gaan uit van maximale klantgerichtheid. Eén van de dingen die zij hiervoor doen is ‘4e in de rij, kassa erbij’. Robert was zelf een keer in Breda bij de Jumbo foodmarkt en stond in de rij met een hele volle boodschappenkar. Het was heel druk en op een gegeven moment zei iemand in de rij: ‘Meneer, volgens mij bent u de vierde in de rij!’ Er werd iemand bijgehaald en Robert mocht meekomen. Zoals de Jumbo belooft, krijg je als vierde in de rij je boodschappen gratis. Robert kreeg zijn boodschappen ter waarde van €250,- cadeau! Het gevoel wat je dan hebt als klant, dat is heel bijzonder.

Die €250,- kost de Jumbo een hoop geld, maar vervolgens vertelt Robert het verhaal door. Hij vertelt het verhaal nu in de video en op verjaardagsfeestjes. Dat is reclame. Dat is mond-tot-mond reclame. Dat is klanten binden. Dat is het maken van fans. Oftewel, zorg dat je de verwachtingen van de klant overtreft.

Robert dacht dat de Jumbo dat nooit zou doen, maar ze doen het dus wel. Dat kun jij als fotograaf ook doen. Je belooft iets aan de klant, doe er dan nog iets extra’s bij. In goed Nederlands, slecht Engels: ‘underpromise and overdeliver’. De meeste mensen doen dat andersom. Ze beloven heel veel en gaan daarna iets minder doen. Je raakt dan niet alleen de klant kwijt, maar de klant gaat over je praten en ook deze mensen komen niet meer bij jou (terug).

Doe het andersom en ga je iets meer leveren dan dat je beloofd hebt. Of dat nou de bos bloemen is die ze op zaterdag uitdelen omdat die te oud wordt of de appeltaartjes die nog over zijn, het maakt niet uit. Je verwacht het niet en doordat je het niet verwacht, ben je er heel erg blij mee en ga je het tegen iedereen vertellen. Dat kun jij ook! Overtref de verwachtingen van je klant.

16-08-2016

Vorige Volgende

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Dit kan later aangepast worden.

Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten