Hoe werkt Google?


Hoe werkt Google? Stefan probeert altijd een simpele vergelijking te maken. Zie Google als een bibliothecaris. Een grote hal met 250 miljard boeken. Voorin de hal zit de bibliothecaris. Dat zijn er eigenlijk twee. Dat zijn Larry en Sergey, dat zijn de eigenaren van Google. Met een dikke sigaar zitten zij achter de balie te wachten tot mensen komen om hun wat te vragen. In de praktijk vraagt 80% of 90% van de bibliotheekbezoekers aan hen wat ze moeten hebben. Zij zitten daar om antwoord te geven op de vraag. De zoeker, degene die binnenkomt, is leidend. Het is Google er niet om te doen om jou te presenteren, maar om een goed antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Dat zijn hele uiteenlopende vragen. Hoe specifieker jouw vraag is, hoe groter de kans dat Google een specifiek antwoord aan jou presenteert. ‘Huwelijks fotoshoot, modern, Breda’ geeft een veel  specifieker antwoord op jouw vraag dan wanneer jouw zoekwoord ‘huwelijks shoot’ is. Google kijkt naar de zoeker die binnenkomt en ziet waar jij vandaan komt, wat is je surfgeschiedenis, wat vinden je vrienden leuk en dat soort dingen. Deze gegevens gebruiken ze ook om antwoorden aan jou te presenteren. Ben jij dus niet actief op sociale media en heb jij een kleiner netwerk? De kans is kleiner dat jij gepresenteerd wordt. Het is suf, maar zo is het. Google is best slim en Larry en Sergey zijn slimme jongens, maar 250 miljard boeken met iedere dag 10 miljoen nieuwe boeken erbij, dat is best veel. Om die reden hebben zij een leidraad meegegeven aan de schrijver van het boek (jouw website) wat je moet doen om in aanmerking te komen om gevonden te worden. 

1. Probeer een goede URL te hebben. Een URL zoals bijvoorbeeld stefanschuyleman.nl is minder waard dan internetmarketingbreda.nl. Je kunt maar één merknaam kiezen en die is uniek, maar een persoonlijke naam heeft minder waarde dan een categorie. Een categorie is groter dan jij als merk.
2. Je wilt autoriteit worden op bijvoorbeeld geboortefotografie. Geef op je website in je menu heel duidelijk aan wat geboortefotografie is. Wat is het, hoe ga ik ermee om, voorbeelden, reviews en veel gestelde vragen. Als je in je menu een pagina plaatst met alleen foto’s, vindt Google niets van jou want Google kan geen foto’s lezen en ziet alleen een bestand staan. Als je een foto op je website plaatst en die foto heet DSC001.jpg, dat zegt Google niks. Als je de foto geboortefotografiebreda.jpg noemt, is dat al duidelijker. 

Maak een combinatie van foto’s, tekst en eventueel video’s van wat je doet op de pagina’s van je website, wat dus de pagina’s van jouw boek zijn. Wanneer jij een goed boek hebt, met een goede inhoudsopgave en goede pagina’s, ga jij langzaam jezelf verbeteren in de zoekresultaten. De concurrentie doet ook dingen en staat niet stil. Stil staan is achteruitgang. Je moet bezig blijven aan je website. Denk aan het uitbreiden van een aantal pagina’s, extra pagina’s, extra informatie, blogs, cases en reviews. Je hebt een boek in die bibliotheek, dat wil Google uitlenen. Het zijn heel veel boeken, dus reviews tellen ook. Geen klantenreviews, maar linkjes op andere websites. Zie het als een referentie als je gaat solliciteren, wat in de branche wat minder gebruikelijk is. Als jij als fotograaf een review krijgt van mij als internetmarketeer, dat is leuk, maar stelt niet zoveel voor. Als jij een review krijgt van een topfotograaf of topbedrijf, heeft dat meer waarde. Een linkje op een website voor topfotografie of voor bijvoorbeeld geboortefotografie, zegt meer dan een link op een simpele website. Websites hebben ook een waarde in Google. Hoe hoger die waarde, hoe hoger de waarde van die link naar jou toe. Zet geen pagina met uitgaande linkjes op je eigen website, dat is zonde en verstoord je balans. Dus zorg dat je boek goed is, je inhoudsopgave goed is, pagina’s gevuld zijn met tekst, foto’s en eventueel video’s en zorg dat je respons krijgt van mensen om je heen. Dan vergroot je de kans om Google blij te maken, de heer te dienen en zo bezoekers te krijgen.

Vorige

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten