Happix bij New Business Radio

Happix bij New Business Radio


Op woensdag 5 april 2017 was Robert Govers, initiatiefnemer van Happix, op bezoek in Hilversum voor een interview bij New Business Radio. Hij kwam langs om te praten over zijn fotografencarrière, Happix en de toekomst van de fotografie. Lees snel verder en luister de fragmenten van dit radiostation. 

https://soundcloud.com/newbusinessradio/sets/happix-lets-talk-business-5-april-2017 

Robert was te gast bij presentator Ron Lemmens voor het programma 'Let's talk Business'. Het was een leuke ochtend! Het eerste fragment gaat over het verleden van Robert. Hij heeft namelijk ruim 25 jaar in het vak gezeten toen hij aan Happix begon. Als fotograaf deed hij in het begin van alles; luchtfotografie, advertenties, artikelen, portretten en vooral heel veel huwelijken. Daarna had hij besloten zichzelf te specialiseren in het fotograferen van mensen. Dit komt omdat er in mensen veel emotie schuilt, het is prachtig om dat vast te leggen. Zo heeft hij meer dan vijfhonderd huwelijken vastgelegd, mocht meereizen in een privé jet, is naar Siberië en Nigeria gegaan.. noem het maar op! Dit heeft hij door middel van investeringen in zijn bedrijf voor elkaar gekregen. 

Een voorbeeld. Robert was de eerste publieksfotograaf op de Miljonair Fair. Dit was een grote investering voor zijn eenmanszaak, maar dit heeft ontzettend veel opdrachten opgeleverd. Zelfs nu heeft hij nog een aantal vaste contacten overgehouden aan deze actie op de beurs. Naast hele rijke mensen heeft hij ook kunnen werken voor Philips, Schwarzkopf en meer. 

Het leukste aan fotografie is dat je in contact komt met mensen van wie je kan leren. Je kijkt in de keuken van bedrijven, komt andere visies tegen en leert mensen kennen die je anders nooit zou zien. - Robert Govers 

Een foto moet voldoen aan verwachtingen en de communicatiemethode moet daarbij aansluiten. Wat veel fotografen niet doen is naar de vraag achter de vraag luisteren. Vooral het luisteraspect is erg belangrijk, want hiermee kun je de klant aan je binden. De digitale fotografie heeft namelijk de markt enorm veranderd. De technische drempel werd verlaagd, omdat iedereen nu in de mogelijkheid is om een camera aan te schaffen. Dit betekent alleen niet dat de markt ziek is. De markt volgt de klant, niet andersom. Hier kun je meer lezen over de verwachte toekomst van de fotografie

De huidige markt is, zoals eerder genoemd, momenteel zeker niet ziek, maar ook niet transparant. Waar twaalf jaar geleden 7000 fotografen aangesloten waren bij de KvK, zijn dat er nu 17.000. Het aantal is flink geëxplodeerd! Deze fotografen zijn te klein om gevonden te worden, maar maken wel mooi werk. Ze worden soms hooguit gezien en doorgestuurd via het netwerk, maar daar houdt het op gegeven moment ook op. Niet iedereen kan op de eerste plaats van Google staan. Dat de markt zo werkt is ook lastig voor de klant. Er is geen transparantie, geen geschreven reviews en geen duidelijkheid over de prijs. Dan gaat de klant eerder naar de fotograaf uit zijn netwerk, maar dat is niet per se de beste fotograaf voor de klus. Zodoende is Happix ontstaan. 

Goed zijn in de fotografie is niet hetzelfde als goed zijn als ondernemer. 

Wij staan klaar voor de fotograaf, maar met het bouwen van het platform was de klant toch het uitgangspunt. Dus, we gingen op zoek naar de manier waarop de klant zoekt. Wat kwam eruit? De klant zoekt op type fotografie en de regio waarin hij zich bevindt. Denk aan 'trouwfotograaf Utrecht'. Nu hebben wij verschillende trouwfotografen in Utrecht staan. Daarom is er een keuzehulp ingebouwd. Je kunt je eigen randvoorwaarden invoeren en kunt daarna kiezen op budget, ervaring, reviews en regio. Jij krijgt de foto's te zien die bij jouw voorwaarden passen. Kwaliteit garanderen wij door een handmatige check én de vereiste dat je je alleen kunt inschrijven met KvK nummer. 

Voor iedere prijsklasse en kwaliteit is er een markt. Je ziet bij Booking.com ook goedkope hostels naast dure hotels staan. Het is écht een stuk verwachtingsmanagement, want duurder is niet per sé beter. Wij hebben goed gekeken naar proces en structuur van Treatwell, het systeem van bijvoorbeeld Booking.com en de blije-klantenservice van Coolblue. 

Er is wel concurrentie op de markt, maar wij lopen voorop. 

Wij zijn de enige visuele vergelijkingswebsite van fotografen. Wij doen dan ook alles: leadgeneratie, vergelijken, boeken, afronding, garantie en klantenservice. Wij willen het zo gemakkelijk mogelijk maken voor de fotograaf, dus we nemen alles over. En de klant: die heeft één aanspreekpunt, duidelijkheid en zekerheid.

(Beknopte) geschiedenis van Happix

We zijn gestart met een duidelijk plan, dat staat overeind. Wel blijven we wijzigen, optimaliseren en finetunen op basis van de signalen die wij oppikken, directe feedback en ons eigen inzicht. In de zomer van 2015 is Happix gestart, zonder website. Toendertijd waren er twee partners bij betrokken; één actief in de webmarketing en de ander als investeerder. In december 2015 gingen we live met een niet-100%-werkende website. De site werd groter en groter en dat ging vorig jaar herfst de verkeerde kant op. Het kwam niet volgen splan van de grond. Dit heeft geleid tot het uitstappen van de twee partners, wat op 29 november 2016 geformaliseerd was. Nu zijn wij wél goed bezig met de juiste mensen. Wij bouwen nu met focus, waardoor het organische bereik gestegen is met de helft, de aanvragen verdriedubbeld zijn en deze stijgende lijn blijft aanhouden. Hier worden wij heel blij van! 

We moesten terug naar de focus.

"We werden groter en groter, maar bereikten niks. Dat ging dus helemaal de verkeerde kant op. Ik kreeg na het uitstappen van de partners veel op mijn bordje. Dat is niet gemakkelijk voor iemand met een achtergrond in de fotografie. Je bent gelukkig nooit te oud om te leren, dus ik heb mij erin verdiept. Ik weet wat wij zelf kunnen doen en wat wij uitbesteden. De content maken wij zelf en de rest huren we in. We hebben veel interactie met een grote club in de webmarketing. Zolang je maar in de gaten houdt: er is meer dat ik niet weet, dan wat ik wel weet."

De snelste loper is de winnaar. 

Wij zijn momenteel met zijn vijven aan het werk. Dit zijn stuk voor stuk gekwalificeerde en gemotiveerde mensen. Het belangrijkste vond ik dat ze zelfredzaam zijn en zelf de hersens kunnen gebruiken. Een aantal weken geleden zocht ik een nieuwe medewerker. Er waren uiteindelijk twee mensen over, die liet ik kennis maken met het team. Ik zei er alleen niet bij dat ik er zelf niet bij zou zijn... Eentje was niet goed voorbereid, die dacht waarschijnlijk even kennis te maken en iedereen een handje te geven. Maar met een jong en betrokken team pakt dat toch iets anders uit. Het team heeft de keuze gemaakt. Ik heb deze beslissing geaccepteerd en het risico genomen. En dat heeft gewerkt. Degene voelt zich daarmee ook echt gekozen. Je moet het loslaten. Mijn team is jong, maar zij hebben wel de kennis, kunde en motivatie om dit op te zetten. Wij doen het echt samen. 

Voor fotografen

De meeste fotografen melden zich organisch aan, zij zien de meerwaarde van Happix. Het doel is om eind van het jaar op 1500 fotografen te zitten, hier gaan wij dan ook echt voor. Inschrijven is ook gratis. Wij werken op basis van no cure, no pay. Wij zijn een soort makelaar en vragen dan ook 20% per uitgevoerde opdracht. Wij willen meerwaarde geven, zodat de klant geen behoefte heeft aan het omzeilen van het platform. De fotograaf zou in principe ook geen website meer nodig moeten hebben. Ze hoeven alleen hun profiel te optimaliseren, reageren op de aanvragen en de klus uitvoeren. De rest regelen wij. 

Wij zijn dan de enige die all-in tarieven voor pakketten hebben. Niemand anders in de branche heeft dit tot nu toe gedaan. Daardoor zijn wij veel transparanter en kun je beter vergelijken, ook op prijs. Wij hebben een klantenservice die altijd bereikbaar is, garantie op je fotoshoot en royale annuleringsperiode. Wij moeten zorgen dat de klant het makkelijk heeft. Dus alle foto's van de fotoshoots in één account bij elkaar. Deze inlog kun je delen met familie of juist je bedrijf. Het systeem is zo gebouwd dat dit altijd bewaard blijft. 

Wij kunnen fotografen geen garantie bieden dat ze een x aantal opdrachten krijgen als ze zich aanmelden via Happix. Dit ligt deels bij henzelf. Zo zijn reviews erg belangrijk en een compleet profiel. Daarom besteden wij ook aandacht hieraan. Het is erg aan te raden om dit profiel zo compleet mogelijk te maken, zoals je drijfveren invullen. Dat wekt vertrouwen bij de klant. Zo heb ik wel eens iemand gesproken die zijn drijfveren niet in wilde vullen. Dat is prima, maar dan is je kans wel drastisch verlaagd. Jij moet de klant kunnen inspireren. 

Voor klanten

Laatst hadden wij nog een klant waarvoor wij een fotoshoot hebben geregeld. Zij had hulp nodig bij het kiezen van de juiste fotograaf, dus wij gingen voor haar op zoek. Dat is namelijk wat wij doen, wij ontzorgen. Wij merken dat er ook nog kansen liggen voor bepaalde types fotografie. Er zijn namelijk echt weinig goede foto's op LinkedIn. Dit kan anders! Hier zitten nog goede marketing mogelijkheden in. 

Wij willen het zo transparant en gemakkelijk maken voor klanten. Daarom hebben wij dus de all-in pakketten gedefinieerd. Het is namelijk heel gebruikelijk voor fotografen om uurtarieven te hanteren. Maar hoe lang is die fotograaf dan bezig? Een urrtarief zegt niets. Het nadeel is dat je als klant dus niet weet wat je uiteindelijk betaald. Het komt ook nogal eens voor dat er extra kosten gerekend worden op het eind. Dit is niet netjes naar de klant toe. De reiskosten zitten om die reden ook al in het pakket. 

De fotograaf is zelf aansprakelijk als opdrachtnemer. Hier hebben wij nog geen problemen mee gehad gelukkig, maar stel dit gebeurt dan kijken wij altijd in het voordeel van de klant. 

De toekomst van Happix

De succesmomenten van Happix zijn erg recent. Het bezoek op de website is sinds een technische aanpassing die sinds begin maart actief is, in vier weken gestegen met ruim de helft. Verder zijn reviews van blije klanten ook altijd succesmomenten. Een review is heel belangrijk. Het geeft namelijk duidelijkheid en vertrouwen. Er zijn twee soorten reviews die wij hanteren: de klant aan Happix en de klant aan de fotograaf. De eerste variant is voor ons belangrijk en de tweede variant is voor toekomstige klanten belangrijk. Op veel online boekingssites of vergelijkingssites is er nogal wat twijfel over de echtheid van de reviews. Het is namelijk erg gemakkelijk om te vervalsen. Daarom kunnen fotografen voor nu nog reviews van eerdere, eigen opdrachten plaatsen, maar die worden vervangen door reviews van Happix fotoshoots. 

Stel er komt een investeerder en je krijgt een groot bedrag. Wat doe je ermee? Dat gaan wij in de marketing stoppen. Je hebt geld nodig als je snelle uitrol wil. Search Engine Optimalization (SEO) zijn wij op dit moment flink mee bezig, dit geeft veel waarde voor de lange termijn. Wij willen uiteindelijk minimaal 4000-6000 fotografen in het bestand hebben, zo kun je namelijk klanten écht garanderen dat ze fotograaf vinden die bij hen past. Verder willen wij de uitrol internationaal uit gaan voeren. De contacten met Duitsland liggen er al en de website is zo gebouwd dat je makkelijk kunt overschakelen en vullen naar anderstalige content. Nu wil ik het vooralsnog afhouden, want het moet het eerst staan als een huis in Nederland. Die bewijskracht wil ik hebben.

New Business Radio

New Business Radio is dé nieuwe zakenzender van Nederland!  Het station brengt, 24 uur per dag en 7 dagen per week, non stop lekkere muziek voor op het werk en doet verslag van bijzonder ondernemerschap. Ondernemende mensen, inspirerende gesprekken, innovaties en duurzaamheid. Van hippe start up tot ijzersterke multinational. Iedereen praat mee op New Business Radio!

13-03-2017

Vorige Volgende

Ik ben professioneel fotograaf en doe mee met Happix!


Dit kan later aangepast worden.

Het wachtwoord moet minimaal 8 tekens bevatten